כיצד מתמחרים זהב?

מחיר הזהב

תוֹכֶן הָעִניָנִים

זהב הוא אחד הסחורות הוותיקות והמבוקשות בעולם. הוא מוערך בזכות יופיו, נדירותו וטבעו העמיד במשך אלפי שנים וממשיך להיות מוערך מאוד. אבל מה התהליך לתמחור זהב? זהב מתומחר הן ברמת הסיטונאית והן ברמת הקמעונאות.

המחיר הסיטונאי של הזהב נקבע על ידי השווקים העולמיים, בעוד שהמחיר הקמעונאי של הזהב מבוסס על המחיר הסיטונאי בתוספת פרמיה שנוספה על ידי המוכר. ישנם גורמים שונים המשפיעים על קביעת המחיר הסופי של זהב בכל אחד מהשוקים.

 

תמחור סיטונאי

תמחור זהב סיטונאי נקבע במידה רבה על ידי השווקים העולמיים, כאשר מחיר הספוט של הזהב הוא המדד העיקרי. מחיר ספוט הוא מחיר הזהב בכל רגע נתון בשווקי מסחר גלובליים שונים. הוא מתעדכן כל הזמן ומשתנה עקב גורמים רבים ושונים, כגון תנאים כלכליים ופוליטיים, היצע וביקוש וערכי מטבע אזורי.

בנוסף למחיר הספוט, מחירי הזהב מושפעים לרוב משוק החוזים העתידיים. חוזים עתידיים הם חוזים לאספקה ​​עתידית של סחורה במחיר קבוע, המספקים למשקיעים דרך להתגונן מפני תנודות עתידיות בשוק.

מחיר הזהב

תמחור קמעונאי

בצד הקמעונאי, מחיר הזהב נקבע גם על ידי השווקים העולמיים אך עם פרמיה גבוהה יותר בשל השירותים הנוספים שמספקים קמעונאים. פרמיה זו יכולה לנוע בין 10% ל-30% או יותר בהתאם לסוג המוצר המוצע. קמעונאי תכשיטים מוסיפים לעתים קרובות תגי עיצוב ועבודה נוספים, בעוד שסוחרי מטילים בדרך כלל גובים פרמיה קטנה עבור השירותים שלהם.

 

הצע וביקוש

מחיר הזהב מושפע מהיצע וביקוש של זהב בשוק, כמו גם מהערך הנתפס של הזהב ושימושיו השונים. זמינות הזהב בשוק משפיעה רבות על מחירו, שכן זהב הוא משאב סופי. אספקת הזהב נקבעת על פי התפוקה של כריית זהב, גרוטאות זהב ורכישות של הבנק המרכזי.

מצד שני, הביקוש לזהב מגיע ממשקיעים, יצרנים, יצרני תכשיטים ובנקים מרכזיים. הביקוש לזהב מושפע מגורמים כמו צמיחה כלכלית, יציבות פוליטית ואי ודאות ואירועים גיאופוליטיים. זהב נתפס בדרך כלל כנכס מקלט בטוח בתקופות של אי ודאות פוליטית וכלכלית, ולכן מחירו יכול לעלות כאשר משקיעים מחפשים ביטחון.

מחיר הזהב

הדולר והזהב

גם הדולר האמריקאי ממלא תפקיד חשוב בתמחור הזהב. הדולר האמריקאי הוא המטבע המועדף עבור רוב העסקאות הבינלאומיות, והוא משמש לעתים קרובות כמדד ערך. מכאן ששער החליפין העולמי יכול להשפיע גם על מחיר הזהב, שכן זהב מתומחר בדולרים ארה"ב ברחבי העולם.

כאשר ערכו של הדולר האמריקני יורד, מחיר הזהב נוטה לעלות. הסיבה לכך היא שהזהב נתפס כגידור מפני אינפלציה ופיחות במטבע, ודולר חלש יותר הופך את הזהב לאטרקטיבי יותר למשקיעים המעוניינים להגן על עושרם.

 

אז מה היה לנו כאן?

לסיכום, בסופו של דבר, מחיר הזהב נקבע על ידי מגוון גורמים שונים. שווקים גלובליים, היצע וביקוש, שערי חליפין של מטבעות ותנאים כלכליים ופוליטיים יכולים כולם להשפיע על מחיר הספוט של הזהב, בעוד סימון קמעונאים ושירותים נוספים יכולים להעלות את מחיר הזהב ברמת הקמעונאות. הבנת הגורמים הללו וכיצד הם מתקשרים זה עם זה תעזור למשקיעים לקבל החלטות מושכלות בכל הנוגע להשקעה בזהב.

מחיר הזהב