טבעת נישואין ביהדות

תוֹכֶן הָעִניָנִים

כשאתם חושבים על המילה חתונה, יתכן כי אתם חושבים על האוכל, הצ'קים, הריקודים, החליפה או שמלת הכלה. לצד כל אלה, חתונה היא בראש ובראשונה אירוע בעל משמעות דתית ומשפחתית, אשר מקורו במסורת ארוכת שנים. לכל אחד מהחלקים המרכיבים את טקס הנישואין ישנה המשמעות המיוחדת לו, בפרט טבעת הנישואין. 

 

טבעת נישואין ביהדות היא בעלת משמעות מיוחדת 

אתם בוודאי מכירים מסרטים הוליוודיים רבים את סצנת החתונה בה הגיבורים שזה עתה עומדים להינשא עונדים אחד לשני טבעות נישואין ונושאים שבועה או נדר. ישנן גם דתות אחרות מלבד היהדות בהן נהוג להעניק טבעת במעמד טקס הנישואין. עם זאת, חלק זה בטקס נחשב ביהדות לוותיק במיוחד ובעל משמעות מיוחדת משלו. 

 

ההיסטוריה של טבעת נישואין ביהדות

טבעת נישואין ביהדות מוזכרת בהלכה ותפקידה הוא קידוש הכלה עבור החתן. בתקופה העתיקה, התייחסו לטקס הנישואין כמעמד של קניין. לכן, הענקת הטבעת היוותה מעין אמצעי תשלום. מאז, נותר הטקס דומה אך משמעותו השתנתה, כך שהטבעת נועדה להביע עד כמה מוכן החתן להשקיע עבור כלתו בהמשך חייהם המשותפים יחד. ישנם שני מאפיינים ייחודיים לטבעת נישואין ביהדות בניגוד לדתות אחרות:

 

מי מעניק את הטבעת בטקס הנישואין

ראשית, טבעת נישואין ביהדות האורתודוכסית ניתנת באופן מסורתי מהחתן אל הכלה בלבד. ישנו חוסר הסכמה בין רבנים ביהדות האורתודוכסית האם מתאים כי גם הכלה תעניק טבעת לחתן בטקס החופה וכל זוג בוחר את האפשרות המתאימה ביותר עבורו. בזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי מקובל ששני בני הזוג מעניקים זה לזה טבעות.  

 

עיצוב טבעת נישואין ביהדות

תכן ושמתם לב כי טבעת נישואין ביהדות מעוצבת בפשטות ועשויה מכסף או זהב, לרוב כמעט ללא קישוטים. עובדה זו אינה מקרית, מאחר וגם לה מקור הלכתי. מטרת העיצוב הפשוט הוא לאפשר לכלה לבחון את מראה הטבעת ולהעריך את שוויה ללא הסחות דעת מהאופן בו היא מקושטת. שוויה של טבעת נישואין ביהדות על פי המסורת צריך להיות לכל הפחות פרוטה, סכום ששווה בימינו לעשר אגורות. גם בנושא עיצוב הטבעת ישנם ויכוחים הלכתיים בין רבנים שונים, בין אלו המחמירים ודורשים כי טבעת הנישואין תהיה פשוטה עד כמה שניתן מבחינת סגנונה, לבין אלו המסכימים להוספת שיבוץ של אבני חן.

 

שילוב המסורת בחתונה המודרנית

בימינו, חתונות יהודיות יכולות להיערך באופן שונה מאוד זו מזו, כתלות בהשתייכות הדתית של הזוג ומשפחתם ובטעמם האישי. המשותף לכל החתונות הוא הענקת טבעת נישואין, באופן חד צדדי מהחתן לכלה או באופן דו צדדי כאשר הן החתן והן הכלה מעניקים טבעת זה לזו. לא משנה כיצד תבחרו לערוך את חתונתכם, היכרות עם המקורות היהודיים של טקס הנישואין ככלל ושל טבעת הנישואין בפרט יוכלו לעזור לכם להרגיש חלק ממסורת של דורות אחורה בהיסטוריה היהודית ובוודאי חלק מהמסורת של משפחותיכם.